Lite mer struktur tack

Även om jag drog ut på att läsa färdigt kurslitteraturen in i det sista så vill jag nånstans att läraren ska ta kursen på större allvar. Vi diskuterade knappt boken eller artiklarna utan pratade om våra projekt istället. Hon frågar oss lite slött om har ni fått ett hum om vad det handlar om och om vi läst litteraturen, som om det fanns ett alternativ att inte göra det. Sånt stör mig väldigt mycket för oavsett om det är en konstnärlig utbilödning eller ej så ska man ta det på allvar och höja statusen på det skapande! Det teoretiska är lika viktigt i en praktisk kurs. Det går hand i hand. Åh jag är så irriterad på att så många "lärare"undervisar som om de vore ens festarpolare på gymnaiset typ. De har gått en liten pedagogik kurs och är egentligen inte behöriga lärare. Att använda sig av lite struktur höjer kvaliten på utbildningen och man får en helhet i sitt lärande. Det som är roligt är att jag märker hur kritisk jag blir till alla pedagoger nuförtiden. Ett tecken på att min lärarutbildning börjar sätta sina spår i mig :O)
En i min grupp var det extra tydligt att hon inte hade läst litteraturen. Hon hade valt ett väldigt likasinnat projekt som författaren själv behandlade i boken och läraren undrade på ett skämtsamt sätt om hon kunde se några likheter och hon svarar jätte tveksamt - eh nej jag kan inte se några direkta likheter, eller hur menar du? Jag kunde inte låta bli att fnissa och då ändrade hon snabbt sitt svar och sa - jo men lite kan jag kanske se. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0